Sikkerhed i trafikken – lovens krav til dig og din cykel

Vi lære en masse om, hvordan vi skal bevæge os rundt i trafikken, mens vi går i skole, men de færreste holder sig opdateret om, hvordan reglerne egentlig er.Må du cykle, når du har indtaget alkohol? Og hvad er kravene egentlig til lys og reflekser?

Her er lidt opdatering for børn og ikke mindst de voksne.

Du skal køre i højre side af vejen, medmindre andet er angivet.

  • Hvis der er cykelsti, skal du køre på den og ellers på kørebanen.

  • Du skal give tegn med armen, før du svinger eller stopper.

  • Du må gerne køre ved siden af en anden, men kun hvis det ikke er til gene for andre. I skal trække ind til siden og køre efter hinanden, hvis vejen er smal, og der kommer en modkørende. Det samme gælder, hvis nogen vil overhale jer.

  • På ladcykel (og andre trehjulede cykler) må du dog ikke køre ved siden af andre.

  • Du skal have begge fødder på pedalerne og mindst én hånd på styret.

  • Der er ikke nogen deciderede hastigheds- grænser på cykelstien, men du kan få en bøde, hvis du kører uforsvarligt eller hensynsløst.

  • Der er ingen fast promillegrænse på cykel, men du må ikke cykle, hvis du er så beruset, at det ikke er sikkert. Så kan du få en bøde.

  •  Du skal have lys på cyklen i lygtetænd- ingstiden. Lygterne skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand.

  • Der er ikke krav om at bruge cykelhjelm, men det er en rigtig god idé. Husk at du ikke vokser fra at bruge cykelhjelm, og at håret kan sættes pænt igen, når du kommer frem.

  • Det er forbudt at bruge håndholdt mobiltelefon, når du cykler, hvilket rigtig mange glemmer.

  •  Ting, du har med på cyklen, må højst være tre meter lange og én meter brede. Du skal kunne køre sikkert og kunne give tegn, selv om du har dem med.

  • Du må kun svinge til højre for rødt, de steder, det er tilladt ved skiltning.

De steder, hvor det er tilladt at svinge til højre for rødt lys, er der opsat denne tavle.

Hvad er reglerne for lys på cyklen?

  • Baglygten skal lyse rødt.

  • Forlygten skal lyse hvidt, gult eller blåligt. Har du en kraftig forlygte, skal den pege skråt nedad, så den ikke blænder andre.

  • Cykellygterne skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand og også være synlige fra siden.

  • Hvide, blålige og røde lygter må gerne blinke – med mindst 120 blink i minuttet. Gule forlygter skal lyse konstant, altså ikke en blinkende lygte.

Brug reflekser

Selv om du har cykellygter på, kan du godt være meget svær at se inde fra en bil, især når det regner. Tænk på, at bilisten har lys fra instrumentbrættet, vanddråber på ruder og sidespejle samt genskin fra vand på vejen, som tager opmærksomheden og kan gøre dig næsten usynlig.

Det er derfor en god idé at bruge ekstra reflekser, fx refleksbånd eller en refleksvest. Så bliver du meget lettere at få øje på og kan ses på lang afstand.

Pangfarver gør dig synlig i dagslys og tusmørke

Pangfarver kaldes også fluorescerende eller selvlysende farver. Det er stærke farver som fx neongul, neonorange og neongrøn. De stærke, gule, orange og grønne farver er netop dem, som vores øjne er mest følsomme over for. Derfor lægger vi automatisk mere mærke til dem, og derfor er det smart at have pangfarver på, når du cykler. Både inde i byen og ude på landet. Jo mere pang, du har på, jo bedre. Så det allerbedste er en jakke eller en refleksvest Men du kan også bruge fx en pangfarvet cykelhjelm, handsker eller taskeovertræk.

Det koster 700 kroner, hvis du:

  • kører uden lys i lygtetændingstiden

  • har fejl eller mangler ved bremser, reflekser mv.

  • cykler i fodgængerfeltet, på fortov eller gangsti

  • kører i modsat retning på cykelstien

  • kører uden hænder på styret

  • ikke giver tegn, når du stopper eller drejer

  • ikke respekterer skilte og af mærkning

  • holder fast i et andet køretøj

  • er to personer på en cykel med ét sæde (bøde til begge).

Det koster 1.000 kroner, hvis du:

  • kører over for rødt

  • kører mod færdselsretningen

  • overtræder ubetinget vigepligt

  • bruger håndholdt mobil.

Det koster 1.500 kroner, hvis du:

  • kører uforsvarligt på cykel, fordi du er fuld

Kilde: Rådet for sikker Trafik

Bliv medlem og læs resten af artiklen

Læs vores udvalg af artikler, som kan indeholde alt fra nyheder fra cykelverdenen til tips til den daglige cykelrytter. Nogle artikler vil være begrænset til medlemmer, mens andre kan læse af gæster, som endnu ikke er medlemmer.

DEL PÅ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email