Pinarello, historiens vingesus

Giovanni ”Nani” Pinarello blev født i 1922 i Catena di Villorba i udkanten af Treviso I ’51 havde Nani fortjent Maglia Nera, trøjen som bliver tildelt til den sidste rytter i feltet som gennemføre Giro d’Italia.

Min betagelse af italienske cykelbrands, især Pinarello, Cipollini, Colnago, De Rosa og cykelskoene fra SIDI, er kæmpe stor. Støvlelandet kan altså bare et eller andet helt specielt, når vi snakker om at producere nogle af verdens absolut bedste produkter til cykelsporten.

Her kommer historien om en drøm og en mands cykelpassion for et af verdens absolut bedste cykelmærker: Pinarello.

Jeg blev betaget af denne cykelproducents evne til at forny sig og samtidig bevare det klassiske Italienske design. En evne til at stræbe efter nye normer og til at udvikle vindercykler. Ingen har som Pinarello sat sit præg på cykelsporten i min levetid og ikke mindst i min egen garage.

Historien

Pinarello blev født ud af en mands passion for racerløb. Som rytter var Giovanni Pinarello kendt for at vinde Maglia Nera* ved Giro d’Italia, men som rammebygger blev hans navn synonymt med Maglia Rosa og Maillot Jaune, med cykelsportens største mestre, med sejr.

Nogle af de mest ikoniske øjeblikke i cykelhistorien skete på en cykel, der bar hans navn, og i dag er Pinarello indbegrebet af succes, der fører, når andre følger efter.

Giovanni tog en lille butik i Treviso og ændrede cykelverdenen, rykkede grænserne og gjorde, hvad andre troede umuligt. Hans mål var enkelt: At lave verdens bedste cykler. Syv årtier senere fortsætter Fausto Pinarello sin fars arv på den eneste måde, Pinarello kender – ved at vinde.

Cicli Pinarello-cykelbutikken åbnede i 1952, men Pinarello-historien begyndte tre årtier tidligere. Giovanni ”Nani” Pinarello blev født i 1922 i Catena di Villorba i udkanten af Treviso. Treviso er i dag et centrum for produktion af flere store cykelbrands som SIDI, Selle SMP mfl.

Giovanni voksede op i den gyldne æra af italiensk cykling og blev forelsket i cykelløb og dets løfte om fart og eventyr. En succesfuld amatørkarriere førte til en chance for at blive professionel i 1947, og mens han havde en vis succes som racer i de følgende syv sæsoner, lå hans virkelige skæbne et andet sted. Nani havde også arbejdet på Paglianti- cykelfabrikken i sine amatørløbsdage, og det var til det håndværk, han vendte tilbage, da hans pro- karriere var slut.

I ’51 havde Nani fortjent Maglia Nera, trøjen tildelt til den sidste rytter til at gennemføre Giro d’Italia, men hans hold afsluttede hans kontrakt, lige før den følgende udgave og erstattede ham med en lovende ung rytter.

For at mildne slaget betalte holdet Nani en pæn fratrædelsesgodtgørelse: 100.000 lire, en lille formue dengang. Han investerede pengene klogt, åbnede en butik i sin hjemby og begyndte en rejse, der ville gøre Pinarello-navnet til et af de mest berømte inden for cykelsporten.

Miguel Indurain som vil alle husker ham. En kraft- maskine som gik i et med speciel cyklen og flyttede grænserne for hvad der tidligere havde været menneskelig muligt. Den brune muskel, som Jør- gen Leth døbte ham.

Bliv medlem og læs resten af artiklen

Læs vores udvalg af artikler, som kan indeholde alt fra nyheder fra cykelverdenen til tips til den daglige cykelrytter. Nogle artikler vil være begrænset til medlemmer, mens andre kan læse af gæster, som endnu ikke er medlemmer.

DEL PÅ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email