Eurobike 2022

Dette års Eurobike var på mange måder helt anderledes end de foregående år. Bl.a. fordi messen var flyttet fra Friedrichshafen til Frankfurt og slået sammen med en anden cykelmesse. Det gjorde bestemt ikke messen mindre interessant.

Tekst og foto: Ole Madsen 

Det var fra første øjekast tydeligt at se, at udstillerne var vendt talrigt tilbage. Pandemien, som lagde en dæmper på udstillerfeltet på messen i 2021, var glemt, og der var igen besøg fra stort set hele verden.

Til trods for at man havde valgt at placere messen på et for en dansker helt forkert tidspunkt, nemlig midt i sommerferiemåneden juli, var den godt besøgt.

Asien var vendt tilbage
De endeløse messestande med asiatiske udstillere manglede i 2021, men i år var de vendt tilbage med helt andre produkttyper. Tidligere druknede disse stande i carbon-dimser, og mange havde stort set de samme produkter på standene. Asiaterne forstår at tilpasse sig til tidernes forandringer, og i år var elcyklerne deres primære fokusområde. Alt fra aluminium- eller carbonstel, delkomponenter og andre reservedele til at montere en motor, hjul mv. var på deres stande.

Det er bare så anderledes at besøge en asiatisk stand, for reglerne er ikke de samme som på en europæisk. Her er familien med. Der spises ved et bord i et hjørne af standen, alt imens der gøres forretning i et andet. En person sad åbenlyst og sov, og en anden røg en cigar, skønt der var totalt rygeforbud.

Min rejse startede selvfølgelig med aflyste fly og en masse bøvl for at komme til Frankfurt. Hjemturen bød på en aflyst flyafgang, som betød en ekstra dag på messen og en masse mellemlandinger for at komme til Billund. Jeg tager helt sikkert bilen næste gang.

Men da jeg endelig var på messen, var det let at blive forført af alle nyhederne. De mange flotte stande og ikke mindst det store set up i hallerne og udearealerne fik hurtigt rejsebøvlet på afstand. Jeg havde naturligvis en del planlagte besøg og aftaler, som var lavet hjemmefra, men mange ukendte firmaer med lokkende produkter dukkede op. Det er det, en messe kan.

Har messerne ikke overlevet sig selv?
Mange har tit spurgt mig, om messerne ikke har overlevet sig selv, nu hvor man kan lede og læse om det meste på internettet. I gamle dage præsenterede producenterne først deres nyheder, når der var messe, men nu kommer de nye produkter ud, så snart de er færdige.

Mit svar er naturligvis nej. Når man søger information på internettet, skal man jo vide, hvad man skal lede efter. På messerne lader man sig overraske, og pludselig står man med noget mellem fingrene, som man slet ikke havde forventet at skulle finde.

Sådan er det også med cykelmagasiner. Egentlig ser man efter en interessant artikel, men pludselig dukker et smart produkt op, som man bare må eje.

Det skete også for mig på Eurobike i år. Jeg har i flere år været temmelig træt af, at min cykel altid blev møgbeskidt, når den hang bag på bilen eller stod i holderen på taget, når jeg skulle sydpå. Enten regnede det, eller også kunne jeg bruge lang tid på at fjerne insekter fra rammen og smøre kæden op igen, fordi voksen var blevet skyllet af eller tørret ud i støv fra vejene. Nu stod jeg med løsningen i hånden, og endda i en kvalitet, som kan holde i mange år.

Velosock
Firmaet Velosock har nemlig lavet en lang række glimrende produkter til at løse problemet med cykler, der bliver beskidte under transport. Ovenikøbet en udgave, som dækkede hele cyklen og med huller, hvor cyklen skulle fastspændes på bilen. Vanvittigt smart.

Når jeg har været på cykelferie med kammeraterne, har der altid været en udlejer, som har kigget skævt til os, hvis vi gerne ville have cyklerne med op på værelset. For hvad med risikoen for olie på gulvet, snavs fra beskidte dæk eller pletter fra regnvåde cykler?

I Velosocks program har en løsning på den slags. En pose, eller en ’sock’, som dækker det meste af cyklen og sikrer, at alt snavs bliver i posen i stedet for at havne på gulvet. En smart løsning som er let at montere. ’Sokken’ er også perfekt til kontoret eller til dem som tager deres cykel med op i lejligheden.

Produkterne findes i mange farver som standard, men ønsker man at designe sin egen udgave, skal man blot at uploade et sende et billede til Velosock. Fx af svigermor, så bliver cyklen heller ikke stjålet. Jeg sikrede mig eneforhandlingen i Danmark og vil præsenterer modellerne på Bikemania Messen i Jysk Arena 29-30 oktober.

Shimano
Shimano er et firma i stadig vækst. Produktprogrammet er vildt stort og rummer ud over brandet Shimano er lang række andre kendte mærker. Shimanos stand var vanen tro stor og med masser af produkter, personale samt tilmed en cafe. Elcykelmarkedet var også hos Shimano et stort fokusområde. Selskabets egne motorer til montage i andres producenters elcykler fyldte godt op. Der er ingen tvivl om, at dette marked er i voldsom vækst, at der som følge heraf bliver investeret voldsomt i produktudviklingen og i at sikre sig en andel af markedet. Det er simpelthen her, at pengene er, og at væksten inden for cykelbranchen er størst.

Det var tydeligt, at Shimano og Bosch kæmper om at blive markedsledende på området for motorer til elcykler.

Sidi-cykelsko
Sidi er en af verdens førende producenter af cykelsko og faktisk også af motorcykelstøvler. I de seneste år er produktet stort set forsvundet fra de danske cykelforretninger, fordi importøren Energi Sport lukkede, og et udenlandsk firma overtog forhandlingen. Dette kvalitetsmærke, som er voldsomt markant på proturen, har stolte familietraditioner og mange tourvinderes navne hængende på væggene, er i mine øjne savnet. Det er muligt at købe Sidi-sko på internettet, men det kræver, at man ved, hvilken størrelse og pasform man skal have.

Jeg besøgte per tradition Sidis stand og fik en snak med en medarbejder om fremtiden. Den ser måske lidt lysere ud for de danske Sidi-elskere, men mere om det senere.

Produkterne, kvaliteten og designet fejler bestemt ikke noget, og jeg forelskede mig igen i et par af modellerne.

Merida
Merida´s stand som var meget svær at gå forbi, for mærkets Protour cykler var meget fristende. De er i et virkelig unikt design, og selv om jeg har andre favoritter, blev jeg lidt blød i knæene, da jeg betragtede de flotte cykler. Merida, der er en af verdens største cykelproducenter, ejer og fremstiller cykler for andre kendte mærker.

Bliv medlem og læs resten af artiklen

Læs vores udvalg af artikler, som kan indeholde alt fra nyheder fra cykelverdenen til tips til den daglige cykelrytter. Nogle artikler vil være begrænset til medlemmer, mens andre kan læse af gæster, som endnu ikke er medlemmer.

DEL PÅ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email