Artiklen er lavet i samarbejde med virksomheden Unico.
Det måtte jo komme på et tidspunkt – leasing af cykler – og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico.
eg er netop klikket ud af pedalerne og har stillet en spritny Pronghorn i stativet. Det er næsten overflødigt at sige, at den kørte som en drøm, men jeg tjekker lige de øvrige muligheder ud. Ved væggen står en række high end-cykler, og foran mig frister flere af Factors topmodeller – naturligvis alle med elektronisk gearskifte og skivebremser – og mit valg falder på en Ostro VAM 2.0. Jeg bevæger mig ud på landevejen, hvor hjulene synger mod asfalten, cyklen skærer gennem vinden, og gearskiftene sidder lige i skabet.
Det er lidt som at lukke et barn ind i en slikbutik, hvor der er frit valg på alle hylder. I virkelighedens verden ville jeg skulle betale 60-90.000 kroner for flere af de cykler, jeg sætter mig op på, men her – hos UNICO Leasing i Silkeborg – kan drømmen om at køre på en fuldblodsracer, der er udstyret med det nyeste af det nye, realiseres for langt mindre.
Her kan man nemlig lease.
Leasingcyklerne kan specialbygges til den enkelte kunde. Her en Factor med oversized pulleyhjul og wattmåler i kranken / Foto: Motionsfeltet.dk.
Startede med biler
UNICO Leasing A/S blev stiftet i 2011 i Silkeborg. Naturligvis handlede det i første omgang om biler i ”Bilernes By”, og stadigvæk har UNICO da også sin største omsætning på leasing af biler i alle klasser.
Kunder kan lease alt fra McLaren og Porsche og til mere almindelige firmabiler som Mercedes, Volvo og BMW, men det seneste år er cyklerne taget ind.
Det giver god mening i en tid, hvor de dyreste cykler fra for eksempel Canyon, BMC og Specialized koster på den gode side af 100.000 kroner – et prisleje, hvor man skal være meget dedikeret, hvis man selv investerer.
Stort potentiale
”Vi er kommet fint fra start,” forklarer Frank Kristensen, der står for UNICO Velo.
”Vores kunder består primært af firmaer, som leaser cykler til deres medarbejdere. Vi er gået fra nul til cirka hundrede leasingaftaler på omkring et halvt år,” slutter han.
Skal man leje en high end-cykel på en af de hypede franske cykeldestinationer som for eksempel Mont Ventoux eller Alpe d’Huez, kan man nemt komme af med 100 euro per dag.
Det er i samme prisleje – altså omkring 750 kroner – at priserne starter ved UNICO. Men her er prisen per måned! Selv om der skal lægges en udbetaling i forbindelse med leasingen, er der alligevel tale om en markant prisforskel.
I gode hænder
Det er ikke tilfældigt, at det netop er Frank Kristensen, der står for UNICO Velo. Selv har han en solid baggrund inden for cykling – ikke blot som licensrytter, men også som mekaniker, hvor han via hold som Team CSC, Leopard-Trek og Tinkoff-Saxo var med på World Touren gennem ni år.
”Jeg har beskæftiget mig med cykling og cykler i mange år, og jeg bruger min erfaring, når der eksempelvis skal købes nye modeller, og når der skal udvælges komponenter,” tilføjer Frank Kristensen.
”Fra min tid i branchen har jeg et sikkert blik for, hvad der performer godt, og hvad der holder.”
Foto: Leaser man en Factor, følger der et par Oakley cykelbriller med
Forskellige målgrupper
Frank Kristensen oplyser, at langt den største del af leasingkunderne er firmaer, der tilbyder medarbejderne en cykel via beskatning eller bruttolønsordning. I store træk svarer det til den firmabilsordning mange kender til.
”Vi kører med såkaldt finansiel leasing, der i modsætning til operationel leasing er en betydelig bedre ordning for kunden,” fortæller Frank Kristensen.
”Man lægger et grundbeløb på typisk 8.000 kroner, leaser cyklen over et, to eller tre år, og medarbejderen bliver kun beskattet af markedslejen for at få cyklen stillet til rådighed.”
Ikke bare firmakunder, men også private er velkomne til at lease. Vil man leve sin indre udstyrsaficionado ud, har man ønsket om bare én gang i tilværelsen at hoppe i sadlen på den ultimative drømmecykel, eller har man behov for at tjekke en række forskellige cykeltyper ud, inden man selv investerer – så er alle muligheder åbne.
Engelsk high end-mærke
De cykler, der leases ud, er forskellige. Nogle er spritnye, mens andre er brugte, og UNICO råder over alt fra high end-racere til praktiske elcykler med lad til børn. Reparationer står kunden i princippet selv for, men der kan i leasingaftalen tilkøbes en serviceordning på udvalgte modeller.
Foto: Omgivelserne udstråler klasse. Cyklerne står mellem modeller fra Bentley, Porsche og McLaren
Mange vil naturligvis hæfte sig ved hvilke mærker og især hvilke komponenter, cyklerne er udstyret med. UNICO har indledt et tæt samarbejde med engelske Factor, der blev grundlagt i 2007 i Storbritannien.
Trods mærkets relativt unge alder, er det allerede etableret på WorldTour-scenen, og UNICOs valg af Factor er næppe tilfældigt. Brandets udviklere har erfaring fra Formel 1 omkring aerodynamik, materialevalg og højteknologiske fremstillingsprocesser, så linket til bilbranchen ligger ligefor, og Factor har for længst positioneret sig i high end-segmentet.
Men også andre mærker er inde. Danske Pronghorn er godt repræsenteret, og søger man en cykel til mere praktiske formål som eksempelvis transport af børn, kan man lease modeller fra det ligeledes danske mærke Winther. Vil man med på den grønne bølge, tilbyder UNICO elcykler fra spanske Desiknio samt schweiziske Stromer.